Prowadzisz sklep internetowy? Zapewne zatem wiesz, jak trudno przebić się przez konkurencję i zyskać nad nią przewagę oraz pozyskiwać nowych klientów. Co możesz zrobić, aby zwiększyć sprzedaż? Oto kilka sprawdzonych sposobów stosowanych przez doświadczonych sprzedawców.
Wygląd sklepu
Jeżeli uważasz, że wygląd sklepu odgrywa drugorzędną rolę, to się mylisz. Osoba wchodząca na stronę decyzję o pozostaniu na niej podejmuje zaledwie w przeciągu paru sekund. Oprawa graficzna nie może zatem odpychać. Sklep powinien odznaczać się nowoczesnym, przejrzystym wyglądem oraz łatwą nawigacją. Bardzo ważne jest to, aby był dostosowany do urządzeń mobilnych. Uwagę przykuwają też zdjęcia produktów – zadbaj o to, żeby były atrakcyjne i nie trąciły amatorszczyzną, na fotografiach nie warto oszczędzać.
Treść
Zapewne znasz powiedzenie: content is a king. Popracuj nad opisami produktów. Niech będą unikalne i na tyle przekonujące, aby skłonić klienta do zakupu. Przedstaw mu konkretne korzyści płynące z nabycia danego produktu. Solidne opisy mają też znaczenie z uwagi na SEO – unikalne, wartościowe treści lepiej się pozycjonują, dzięki czemu twój sklep uzyska wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Ograniczony wybór
Może się to wydać nieco zaskakujące, lecz ma mocne uzasadnienie. Zbyt duży wybór wywołuje tzw. paraliż decyzyjny – klient jest zdezorientowany, nie wie, co wybrać, i w rezultacie opuszcza stronę. Bądź pomocny. Podsuń mu konkretne propozycje, np. w postaci najchętniej kupowanych produktów. Jeśli chcesz sprzedać określony produkt, zawsze zestawiaj go z innym, ale mniej atrakcyjnym.
Materiały wideo
Wielu sprzedawców nie zamieszcza na stronie filmików – i sporo przez to tracą. Wideo w większym stopniu niż słowa oddziałuje na kupującego i pozwała mu łatwiej zidentyfikować mu się z danym produktem. Dużym atutem filmików jest to, że generują większy ruch na stronie. Warunek jest tylko taki: niech materiał wideo będzie interesujący, na pewno sprawdzą się elementy zaskoczenia i humoru.
Cross-selling i up-selling
Cross-selling polega na tym, że do produktu głównego proponujesz klientowi produkt poboczny, np. etui czy szybkę ochronną na wyświetlacz do telefonu komórkowego. Z kolei up-selling to oferowanie podobnych produktów – zwykle droższych.
Bonusy i promocje
Nie ma co urywać – kupujący to lubią. Zastanów się np. nad darmową wysyłką przy określonej wartości zakupów, firmowych gratisem dodanym do zamówienia czy rabatem na kolejne zakupy w sklepie. To działa.
Blog sklepowy
Prowadzenie sklepowego bloga to znakomity sposób na promowanie sklepu i nawiązywanie bliższych relacji z klientami. Poza tym strona podskoczy w wynikach wyszukiwania. Postaw się w roli eksperta, doradzaj kupującym, dziel się swoją wiedzą. Wartościowe artykuły pomagają w budowaniu więzi pomiędzy sprzedawcą a nabywcą.
Newsletter
Nie wysyłasz klientom newslettera? Zmień to jak najszybciej. E-mail marketing to bardzo skuteczny sposób na pozyskanie klientów w sprzedaży online. Daje sposobność zaprezentowania nowych produktów i przypomnienia o tych starszych. W zamian za zapisanie się do newslettera zaproponuj rabat na pierwsze zakupy w sklepie.
Prosty proces składania zamówienia
Niczego nie utrudniaj. Niech koszyk składa się z 2 lub 3 kroków maksymalnie. Niech klient podaje tylko te dane, które są niezbędne do realizacji zamówienia. Powinien też mieć możliwość zrobienia zakupów w sklepie bez rejestracji.
Opinie o produktach
Możliwość dodawania opinii o produktach buduje zaufanie na linii sprzedający-kupujący. Poza tym gdy ktoś odwiedzi twój sklep i przeczyta pozytywne opinie o wystawionych w nim produktach, poczuje się bardziej zachęcony do zrobienia zakupów.
Darmowy zwrot
To duży ukłon w stronę klienta i spora szansa, że zrobi ponownie zakupy w sklepie. Procedura zwrotu powinna być maksymalnie uproszczona.
Promocja
Bez promocji w sieci sklep online nie istnieje. W tym obszarze niemałe pole do popisu stwarzają media społecznościowe. Załóż sklepowe konto na Facebooku i Instagramie – i regularnie dodawaj nowe wpisy i zdjęcia. Wykupienie reklam w social mediach też przynosi niezłe efekty – nawet jeżeli masz ograniczony budżet. W kontekście promowania sklepu warto wspomnieć o pozycjonowaniu – czyli o działaniach mających na celu uzyskanie przez sklep jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.